Simones oppvarmingsøvelser

_W4A9694Hei!

Her er fem øvelser som jeg bruker ofte når jeg varmer opp stemmen. Test dem ut, og kom gjerne med tilbakemeldinger dersom det er noe du ikke forstår. Dette kan du gjøre gjennom vårt kontaktskjema Lykke til!

Hilsen Simone.

 

Fysisk oppvarming:

Rull skuldrene fremover og så bakover og strekk på armene og overkroppen for å fjerne spenninger i nakken og skuldre. Spenninger i kroppen kan forplante seg til andre områder, og vi vil jo helst være avspent i nakken og halsen når vi synger.

Snakkeøvelser:

Når vi snakker på en god måte er stemmen vår avspent og naturlig. Dermed er det fint å ta tak i den gode snakkestemmen også når vi varmer opp og skal synge. Snakk eller si noen ord høyt. Det kan gjerne være litt ulik tonehøyde på ordene eller forskjellig uttrykk så man får koblet på mimikk og innlevelse samtidig. Eksempler kan være: «Jasså?» – spørrende. «Nei!» med litt sterk og bestemt stemme. «Jooo» med litt lys stemme eller som begynner lyst og går nedover. «Haha!» – som om du har oppdaget noe. Eller «hvorfor det?» med suttrete stemme. Fantasien kan få utløp her  – poenget er å komme i kontakt med snakkestemmen og kroppen.

Leppetrille eller motorsykkellyder:

Tenk at du skal lage lyd som en motorsykkel (eller hest): blås ut luft gjennom leppene mens de slår mot hverandre kjapt. Alternativt rull på en lang ‘rrrrr’ lyd hvis leppene ikke vil være med. Så kan du legge på stemmelyd og skli opp og ned med stemmen litt som en sirene. Med denne øvelsen får du pusten og stemmen i gang og du får strukket stemmen også

Sirenelyder:

På vokalen O lag en sirene-aktig lyd med stemmen, der stemmen begynner mørkere og sklir oppover og ned igjen (uten leppetrille denne gangen). Tørr å lage litt lyd (sirener bråker jo også!), men pass på at stemmen føles avspent og at du ikke presser den oppover slik at det blir ubehagelig, og prøv å spenne av i halsen også. For å spenne av kan det hjelpe å tenke at du gjesper hele veien, da får stemmen også mer plass å resonere i kroppen siden gjespingen gjør at vi åpner opp mer i munnhulen og halse. O er en fin vokal for å strekke stemmen, men bruk gjerne forskjellige vokaler.

Latter:

Latter er også en naturlig og organisk lyd som bringer oss i kontakt med kroppen og støtten vår. Syng treklanger oppover for eksempel på tonene C,E,G,C og ned igjen på teksten «ja-ha-ha-ha-ha-ha-ha!» Gjenta øvelsen flere ganger enten gradvis lysere eller mørkere. Tenk at det skal låte og kjennes ganske nært latter. Da får du med deg både magen og stemmen.