Oppvarmingsøvelser

Stemmen er en muskel som fungerer slik som alle andre muskler. Derfor er det lurt å bruke litt tid på oppvarming for at musklene skal komme i gang og bli varme. Det er ikke slik at det alltid er skadelig å ikke varme opp hver gang, men overgangen fra sang til tale blir mer gradvis. Det er f. eks lettere å synge avslappet dersom man får tid til å roe seg litt og slappe av i kroppen før man begynner å synge.

Jeg kommer nå til å skissere et opplegg som jeg har brukt de siste årene og som jeg synes fungerer godt. Disse øvelsene tar for seg den muskulære oppvarmingen av stemmen. Det er viktig å slappe av i strupe, munn og svelg. Tenk at du slipper ned magen slik at mellomgulvet får gjøre sin bevegelse nedover for hver innpust. På den måten blir kroppen hele tiden er støtte for stemmen.

Ta god tid til å puste rolig mellom øvelsene. Kjenn hele tiden at du slapper av i hele kroppen når du puster. Øvelsene kan gjerne gjøres hver dag. På den måten vil de gjøre deg bedre til å synge fordi de er så grunnleggende. Det er viktig med variasjon i oppvarmingen. Noen av øvelsene går igjen og kan brukes i de ulike delene av oppvarmingen. De har utallige vokal- og konsonantsammensetninger. Noen fungerer best i dybden, andre i høyden. Når du synger, tenk at du har et indre smil, eller glimt i øyet. Da blir det lettere å synge og klangen blir lysere.

Det er ikke meningen at du skal gjøre alle øvelsene som jeg her skisserer hver gang. Plukk ut de du liker og varier. Noen ganger vil du også trenge lenger tid på oppvarmingen enn andre. Forsøk å kjenn etter hva du selv trenger. Varm opp til du kjenner at det er behagelig å synge.

Fysisk oppvarming

Første del av oppvarmingen er felles for alle stemmetyper. Siden kroppens muskler er det som tilfører stemmen den energien den trenger, er det naturlig at vi starter med å få kroppen i gang:

  1. Strekk hendene oppover mot taket. Stå på tærne og kjenn at kroppen strekkes godt. Tenk at du nesten skal ta på himmelen.
  2. Strekk den ene armen litt over hodet og vri håndflaten oppover. Strekk og slapp av, strekk og slapp av noen ganger. Skift så arm. Kjenn at du strekker ut i armen og på siden helt ned til livet.
  3. Legg hodet forsiktig på siden. Strekk motsatt arm ned mot gulvet og legg hånden nakkestrekkingoppå hodet som en slags motvekt, hold i noen sekunder. Pass på å ikke overstrekk, det skal kjennes behagelig. Bøy så hodet forsiktig forover, fortsett med å ha den ene hånden oppå. Kjenn at det strekker i nakken. La hodet rulle rolig over på den andre siden og strekk motsatt arm mot gulvet. Husk å puste rolig inn og ut mens du gjør øvelsen.
  4. Rull skuldrene rolig bakover og fremover. Kjenn at du strekker godt ut både brystkassen og ryggen. Igjen: Husk å puste, det er så lett å «sette fast» pusten når man gjør slike øvelser
  5. ”Spagettiøvelsen”: Man skal ha det gøy når man synger. Denne øvelsen avslapning for kroppen. Her gjelder det å våge å slippe seg løs. Dette er en øvelse som er spesielt morsomt i kor. Lat som du er en stiv spagetti som puttes opp i det kokende vannet. Rist på kroppen mer og mer. Det er om å gjøre å være den løseste spagettien. I denne øvelsen kan det hende at man blir litt andpusten. Bruk derfor litt tid på å puste rolig igjen etterpå.
  6. Til slutt: Rist løs i armer og ben

Gjør også noen øvelser for å slappe av i kjeven og haka. Ofte kan stress og mas sette seg her, og gjøre det vanskelig å slappe av i kjeven.

  1. Knytt nevene og bruk de til å dytte kjeven forsiktig fram og tilbake. Kjenn at kjeven er slapp.
  2. Massér med fingrene i området rundt kjeveleddet (bitemuskelen) og videre ned langs kinnene i forsiktige sirkelbevegelser.
  3. Bruk hele hånden og maser eller gni hele kinnet, gni også på halsen. Start bak ved kinnbeina, og fortsett utover til du får trutmunn.Du kan også forsøke å finne på flere bevegelsesøvelser. Noen trenger å bevege seg for å få i gang energien som vi trenger når vi synger.

Pusteøvelser

pust

Pusten er som nevnt tidligere basisen for all sang. Derfor er det lurt å bruke litt tid på dette under oppvarmingen. Disse øvelsene hjelper til å få pusten ned i kroppen slik at stemmen får all den støtten den trenger. Det vil også føles mer behagelig å synge etterpå, fordi man har hjulpet til å sette i gang de funksjonene som gjør at man synger på en enkel og avslappet måte.

  1. Start med å puste rolig ut og inn gjennom nesa som om du skulle sove. Stå godt, eller legg deg på gulvet med knærne opp og føttene i gulvet. Lukk gjerne øynene for lettere å konsentrere deg om kun å slappe av i kroppen og puste rolig. Jeg nevnte tidligere at en anstrengt pust lett kan føre til stivhet i andre muskler i kroppen. Bruk derfor tid og øvelser på å kjenne at du har en avslappet pust. Da vil mange evt. spenninger automatisk forsvinne.
  2. Sitt midt på en stol foroverbøyd slik at du lener overkroppen på armene. La hodet henge. Pust rolig inn og ut. Kjenn hvordan ryggen utvider seg når du puster inn. Prøv deretter å puste langsomt inn med nesen som om du lukter på en blomst. Kjenn etter hvordan kroppen utvider seg, lungene, siden og nedover til buken. Men husk: Det er ikke sikkert at du klarer å kjenne dette første gangen. Det kan ta tid å få kroppens pustefunksjoner i gang hvis de ikke er vant med å arbeide.
  3. Du kan også stå foroverbøyd med overkroppen hengende ned langs beina. Prøv å kjenn at du åpner også ved de nederste ribbena.pusteovelse
  4. Prøv å stå på alle fire med ryggen hverken svai eller krum. Da vil du kjenne hvor mye lettere det blir å slippe ut magen. Det blir umulig å puste «oppover i kroppen». Pusten fester seg automatisk lenger ned.
  5. Løft armene over hodet og form en o. Senk armene rolig ned på siden mens du puster inn. Pust ut på en «foh» slik at leppene automatisk blir skjøvet utover.
  6. Løft armene over hodet, pust inn og sleng dem ned mens du bøyer knærne og puster ut. Svikt litt i knærne. Du kan også slippe over kroppen helt ned til gulvet, men dette må ikke gjøres dersom du er dårlig i ryggen.

Stemmeoppvarming

Snakkeøvelser

Disse øvelsene hjelper oss til å ta utgangspunkt i det som er den helt naturlige lyden, dvs. de lydene vi lager uten å tenke over det.

  1. Begynn med å si ”huh” som om du er overrasket over et eller annet utsagn.
  2. Prøv så å si ”a ha” som når du uttrykker enighet.
  3. Si ”huh-huh” som når du ler. Ikke bry deg om at du føler deg dum når du gjør dette. Alle gjør det i starten.
  4. Lyden folk lager når de ikke helt vet hva de skal si er en lang ”uh”.
  5. Svikt i knærne og sleng med armene som når du går på ski. Si ”hoeh haeh” rytmisk mens du gjør dette. Etter noen ganger kan du veksle litt på stemmeleiet. Denne øvelsen er også med på å få pusten dypere ned i kroppen

Glissandoøvelser

Bruk de første fem minuttene på å få stemmen i gang ved hjelp av øvelser som ikke har noen bestemte toner, men som bare smører stemmen – glissandoøvelser. Bruk talestemmen, og gjør en glidende overgang mellom tale og sang. Syng på vokaler og la stemmen flyte fritt. Ikke tenk så mye på hvordan det klinger. Gjør gjerne bevegelser mens du synger for å flytte fokuset bort fra selve det å synge. Rull på skuldrene, rist på armene, sleng med beina, bøy i knærne og kjenn at overkroppen er tung, sving overkroppen fra side til side. Det er også godt å gni kinnene med håndflaten fra kinnbeina og mot munnen slik at du lager en trutmunn, gjør det helt rolig og forsiktig. På den måten blir tonene plassert lenger fram i munnen slik at du ikke anspenner deg noe sted bak i halsen eller tunga.

Som en fortsettelse av snakkeøvelsene ovenfor kan du forlenge øvelse fire i en lyd som beveger seg opp og ned. Prøv dette i ulike stemmeleier, men ikke for lyst.

Ta nå en god innpust. (Pass på at du ikke hever skuldrene, men at brystkassen får utvide seg naturlig. Tenk at du puster nedover. Du kan også bruke øvelse fem fra pusteøvelsene sammen med denne.) Gjør deretter øvelse fire fra snakkeøvelsene, men la nå lyden bevege seg oppover og nedover til du er tom for pust.

Start med utgangspunkt i talestemmen, lag en glissando litt oppover i registeret med en trille på toppen, gli så ned igjen til talestemmen. Kjenn at du har en fri innpust og at du synger med hele deg. Pass på å gli skikkelig på tonene. Syng på vokaler. Det skal ikke høres fint ut, bare kjennes behagelig. Her er noen figurer for å vise hvordan formen på øvelsene kan varieres:

Glissando

En annen øvelse som er god å starte med er knirkeøvelsen. Den egner seg også spesielt bra hvis man er sliten i stemmen, eller skal synge den ned. Start med å knirke på stemmen, helt forsiktig. Tenk at det sitter nede i buken og ikke i halsen et sted. Lag etter hvert litt tone på lyden: start med knirk og gå deretter forsiktig over i en glidende, tynn, nesten gråtende i- eller a-lyd. Bruk etter hvert mer og mer av stemmen, og ha mindre og mindre knirk i starten.

Avkompresjonsøvelser

Avkompresjon betyr å løse opp stemmen. Du skal synge luftig, lett og enkelt. Bruk stemmen på samme måte som i glissandoøvelsene. Kjenn at du slapper av i leppene og tunga. En måte å få tunga til å slappe av på hvis den er anspent, er å la tunga henge slapt ut av munnen, mens du holder hånden på den ved hjelp av et lommetørkle. Gjør øvelse nr 1 på vokalen A i et behagelig leie. Det finnes mange lyder som er gode å synge på bl.a. Th som i the (apple). Andre lyder: thi, tha, io, ia, fo, ha, va, vo, vå, ve, og hm. Bruk først og fremst de lydene som kjennes mest behagelig for deg, slik at du ikke anspenner stemmen. Bruk også helt rene vokaler hvis det er enklere. En øvelse som også er god for å flytte fokuset vekk fra selve stemmen er å gjøre følgende øvelse 2 på en a med v eller j foran mens du slår deg på brystet.

avkompresjon

Automatikkøvelser

Disse øvelsene trener stemmens automatiske funksjon. Ikke styr klangen, men la stemmen vise vei, syng naturlig og enkelt. Ikke tenk på at det skal bli fint og rent, men slapp av i kjeven og tunga. Det kan også være godt å masere kinnene med håndflaten for å hjelpe til. Øvelsene skal synges i den enstrøkne oktaven.

automatikk

Dybdeøvelser

Start med glissando på mørke talelyder (eks: Ja, ja, ja, ja på en lyd, der du går litt oppover i registeret og ned igjen). På den måten får du tak i talestemmen uten å presse den fram. Dybden skal komme helt naturlig. Det bør ikke være annen forskjell på tale- og sangstemmen enn at du synger på tonehøyde.

dybdeovelse

Høydeøvelser

Når stemmen flyter fritt, fungerer høyden lett og naturlig. Unngå å strekke deg etter tonene. Det kan være lurt å stå å slenge med armene, knikse i knærne, eller slippe overkroppen mot gulvet når du skal oppover i registeret. På den måten flyttes fokus fra selve stemmen og til det som virkelig bærer stemmen – kroppen. Ikke vær redd for de høye tonene, la dem bare komme. Tenk at det enkelt å synge, at du har et indre smil eller glimt i øyet. Bruk de lydene du føler det mest behagelig å synge på.

hoydeovelse

Til toppen

Omfangsøvelser

Det er viktig å holde stemmens omfang ved like. Slik når du stadig flere toner. Stemmebåndsmuskulaturen har godt av å strekkes når den er godt oppvarmet. I de følgende øvelsene skal du lenke den dype stemmen til den lyseste, lette stemmen. Syng lange skalarekker ovenifra og nedenifra, men husk å ikke stagnere på den første tonen. Syng lett og la tonene strømme ut. Tenk framover, og bruk gjerne tipsene fra høydeøvelsene for ikke å legge press på stemmen.

omfangovelse

Til toppen

Legatoøvelser

Stemmen er ett av de få instrumentene som ikke behøver å ha noe mellomrom mellom tonene. Dette er en evne som det er viktig å ha for alle sangere, og det er det dessverre mange som ikke har. Når en sanger synger helt legato (bundet) flyter tekst og toner over i hverandre ubemerkelig, men allikevel helt tydelig. Stemmens klang og farge kommer godt frem ved å synge legato. Det er lurt å øve legato på en tone til å begynne med. Da blir det enklere å konsentrere seg om å få vokalene til å gli over i hverandre. Når du får det til, kan du øve deg på å gå fra en tone til en annen på samme vokal. Til slutt kan du gjøre begge deler for deretter å overføre det til sanger.

Legato

Til toppen

Artikulasjonsøvelser

For at det skal være mulig å oppfatte teksten i det som blir sunget, er må man også trene på konsonanteringen. Du skal ha en følelse av at du synger gjennom konsonantene. Hvis ikke kan konsonantene lett påføre strupen press og gjøre vokalene harde og ufrie. Noen konsonanter kan vi synge på, slike som J (som egentlig er det samme som i), L, M. N, R, og V. Noen kan startes mykt, enten fra leppene, for- eller baktunge, B, D, G, og P mens noen konsonanter er helt stumme og setter i gang luften, F, H, K, S, og T. I denne delen av oppvarmingen arbeider vi med at konsonantene skal værer tydelige, men bløte slik at legatolinjen fortsetter og stemmen ikke påføres press. Den andre øvelsen kan også brukes som en støtteøvelse ved at du holder hendene i siden og har en pause mellom hver triol. Kjenn hvordan sidene utvider seg på hver utpust.

artikulasjon

Nedsynging

Det er godt å synge seg ned etter en øvelse. Spesielt hvis man skal synge flere dager eller timer i ett strekk. Korøvelser kan ofte være slitsomme. Man synger mye og konsentrerer seg ofte lenge om gangen. Når man er sliten er det også vanskeligere å slappe av. Man kan f. eks. begynne å spenne i magen for å kompensere for at man er sliten. Da er det godt å varme ned for å få slappet skikkelig av igjen. Noen stemmer er mer avhengig av nedvarming enn andre. Noen har stemmer som kan synge lenge i strekk uten å bli sliten, mens andre har stemmer som trenger tid innimellom til å slappe av. Derfor blir nedvarmingen helt individuell. Du skal bruke tid på nedvarmingen dersom du synes det er noen hjelp for deg. Prøv deg fram og finn ut av hva som er best for deg.

Som nedvarmingsøvelser vil jeg anbefale glissando- og avkompresjonsøvelsene. Poenget er at vi skal synge ned stemmen igjen, og smøre den. Finn på øvelser som du selv synes er gode, og føler at stemmen din slapper av med. Syng alltid legato og bruk mange av glissandoøvelsene.

Lykke til med oppvarmingen!

artistkurs-i-oslo-6

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s