Er du klar for litt trening?

StemmetreningI ukene fremover vil vi gi deg noen gode tips for hvordan du kan trene stemmen din slik at den blir sunn og velfungerende. Stemmen er en muskel som alle andre. Den må trenes for å holdes ved like, og hvordan man gjør det er ikke så enkelt å finne ut av på egenhånd. Dersom du vil trene kroppen din til å bli sterk og bli kvitt noen ekstra kilo kan du lese ganske mye om dette på nettet, men det beste er om du skaffer deg en personlig trener som vet nøyaktig hva du må trene for å få det ønskede resultatet. Du trenger en person som kan få deg i gang og pushe deg litt ekstra. Slik er det med trening av stemmen også. Man kan lese seg til en hel del, men den beste inputen får du hos en sangpedagog. Vi ønsker allikevel å hjelpe deg litt i gang med treningen. Derfor skal vi begynne rolig og forsiktig med noen enkle stemmetreningsøvelser som kan hjelpe deg på vei mot en sunnere stemme.

Stemmen, en del av kroppen

Vi begynte så smått med veildningen i forrige blogginnlegg. Da snakket vi litt om pusten. Nå skal vi gå ett skritt videre. Vi skal kjenne litt på kroppen. Stemmen er en del av kroppen. Derfor er vi også avhengig av god kontakt med hele kroppen for å kunne få skikkelig kontakt med stemmen. Spenninger i hofter kan forplante seg oppover i nakken som igjen forplanter seg til den indre strupemuskulaturen som til syvende og sist hindrer fri stemmeutfoldelse. Det å lære seg å bruke stemmen på en god måte er en lang reise som handler om bli kjent med både tanke, kropp og stemme.

Tankene våre påvirker oss og styrer oss. Hvis vi tror at vi ikke kan synge den høye tonen, så er det garantert at vi ikke kommer til å treffe den. Det å beherske stemmen handler også om å ha tro på deg selv, at du mestrer. I dag skal vi derimot ha fokus på kroppen og gjøre noen øvelser som vekker den litt og gjør deg bevisst på at alt henger sammen.

  1. Stå godt på begge føttene. Kjenn at du har passelig avstand mellom dem og at knærne er løse og fri for låsninger. Begynn med å vri på håndleddene, deretter albueleddene og til slutt svinger du armene rundt og rundt i store sirkler. Bruk god tid på hvert av leddene. Husk å puste dypt hele tiden.
  2. Da er tiden kommet for å vekke beina. Ta for deg ett og ett ben. Start med ankelleddet, knærne og tilslutt hofteleddet. Sving benet godt forover og bakover.
  3. Nå er det hoftene sin tur. Hold armene i siden og gjør store sirkler med hoftene. Bytt retning etter noen runder.
  4. nakkestrekkingTil slutt er det nakken sin tur. Hold høyre hånden på hodet slik at den fungerer som en vekt. Trekk hodet ned mot brystet mens du puster ut på en lang tsss-lyd. Pust inn mens du slipper opp og legg hodet inn i armen. Pust ut i det du tøyer. Pust inn og legg hodet helt på siden, ned mot høyre skulder. Pust ut og tøy. Pust inn og legg hodet inn i armen igjen. Repeter det samme til du har hodet mot brystet igjen. Da bytter du side og gjør de samme strekken på venstre side.
  5. Når du nå har kjent litt på kroppen er du klar for å puste litt. Gjør nå noen av øvelsene fra det forrige innlegget, og vær hele tiden bevisst på hvor du har pusten. Kjenner du den helt ned i korsryggen? På sidene? Ned i buken? Bli kjent med kroppen din og bli kjent med pusten. Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s