Er du klar for litt trening?

StemmetreningI ukene fremover vil vi gi deg noen gode tips for hvordan du kan trene stemmen din slik at den blir sunn og velfungerende. Stemmen er en muskel som alle andre. Den må trenes for å holdes ved like, og hvordan man gjør det er ikke så enkelt å finne ut av på egenhånd. Dersom du vil trene kroppen din til å bli sterk og bli kvitt noen ekstra kilo kan du lese ganske mye om dette på nettet, men det beste er om du skaffer deg en personlig trener som vet nøyaktig hva du må trene for å få det ønskede resultatet. Du trenger en person som kan få deg i gang og pushe deg litt ekstra. Slik er det med trening av stemmen også. Man kan lese seg til en hel del, men den beste inputen får du hos en sangpedagog. Vi ønsker allikevel å hjelpe deg litt i gang med treningen. Derfor skal vi begynne rolig og forsiktig med noen enkle stemmetreningsøvelser som kan hjelpe deg på vei mot en sunnere stemme.

Stemmen, en del av kroppen

Vi begynte så smått med veildningen i forrige blogginnlegg. Da snakket vi litt om pusten. Nå skal vi gå ett skritt videre. Vi skal kjenne litt på kroppen. Stemmen er en del av kroppen. Derfor er vi også avhengig av god kontakt med hele kroppen for å kunne få skikkelig kontakt med stemmen. Spenninger i hofter kan forplante seg oppover i nakken som igjen forplanter seg til den indre strupemuskulaturen som til syvende og sist hindrer fri stemmeutfoldelse. Det å lære seg å bruke stemmen på en god måte er en lang reise som handler om bli kjent med både tanke, kropp og stemme.

Tankene våre påvirker oss og styrer oss. Hvis vi tror at vi ikke kan synge den høye tonen, så er det garantert at vi ikke kommer til å treffe den. Det å beherske stemmen handler også om å ha tro på deg selv, at du mestrer. I dag skal vi derimot ha fokus på kroppen og gjøre noen øvelser som vekker den litt og gjør deg bevisst på at alt henger sammen.

  1. Stå godt på begge føttene. Kjenn at du har passelig avstand mellom dem og at knærne er løse og fri for låsninger. Begynn med å vri på håndleddene, deretter albueleddene og til slutt svinger du armene rundt og rundt i store sirkler. Bruk god tid på hvert av leddene. Husk å puste dypt hele tiden.
  2. Da er tiden kommet for å vekke beina. Ta for deg ett og ett ben. Start med ankelleddet, knærne og tilslutt hofteleddet. Sving benet godt forover og bakover.
  3. Nå er det hoftene sin tur. Hold armene i siden og gjør store sirkler med hoftene. Bytt retning etter noen runder.
  4. nakkestrekkingTil slutt er det nakken sin tur. Hold høyre hånden på hodet slik at den fungerer som en vekt. Trekk hodet ned mot brystet mens du puster ut på en lang tsss-lyd. Pust inn mens du slipper opp og legg hodet inn i armen. Pust ut i det du tøyer. Pust inn og legg hodet helt på siden, ned mot høyre skulder. Pust ut og tøy. Pust inn og legg hodet inn i armen igjen. Repeter det samme til du har hodet mot brystet igjen. Da bytter du side og gjør de samme strekken på venstre side.
  5. Når du nå har kjent litt på kroppen er du klar for å puste litt. Gjør nå noen av øvelsene fra det forrige innlegget, og vær hele tiden bevisst på hvor du har pusten. Kjenner du den helt ned i korsryggen? På sidene? Ned i buken? Bli kjent med kroppen din og bli kjent med pusten. Lykke til!

Pusten -sangerens alfa og omega

Lær deg å puste riktig!

pustPusten er sangerens alfa og omega. God pust danner grunnlaget for all god stemmebruk. Pusten er lydens igangsetter, den energikilden som får stemmebåndene til å vibrere og skape lyd. Hvordan luften styres er derfor det som bestemmer hvor god lyd man får. For å si det på en annen måte: Den luften du tar inn, er den luften du får ut. Det vil si at en god, åpen og avlappet innpust vil gi deg en god klang ut. Den gode innpusten forbereder kroppen slik at kroppens styringsinstrumenter (magemuskler, bekken, ryggmuskler mv.) kan jobbe maksimalt godt for å styre utpusten.

Husk også at en god pusteteknikk på trenes på så ofte som mulig. Når koppen skal lære seg nye pustevaner må du tenke på hvordan du puster hele dagen og så ofte som mulig. Da vil den gode pusten automatiseres i kroppen.

Øvelser for å trene opp god pusteteknikk

  1. Sett deg på en stol og len deg forover på albuene. Sitte litt frem på stolen med godt spredte ben. La hodet henge avspent forover. Lukk øynene og pust rolig inn og ut med litt åpen munn. Prøve å kjenne etter pusten din. Hvor beveger det seg i kroppen når du puster? Kan du kjenne det helt ned i korsryggen? Kjenner du at buken utvider seg litt? Prøv å gjøre de samme i liggende stilling. Korsryggen skal ligge helt flatt mot gulvet. Bøy gjerne i knærne.
  2. Rett deg opp i vanlig sittende stilling, sitt godt ned på sitteknutene slik at du blir sittende med en god og rak holdning, altså med korsryggen utstrekt.  Finn nå kjevemusklene og hold på dem med to fingre. Slipp så kjeven langsomt ned mens du fortsatt holder på den. Når du kjenner at fingrene blir dyttet uyover av kjeven slipper du. Hold på denne åpningen og lag en avslappet a-lyd. Nesten som et sukk. Pust inn gjennom denne åpningen og ut med et sukk – haaaa. Kjenn at strupen er helt åpen, kjeven er avspent og at luften slippes uhindret inn i lungene.
  3. Sitt på en stol slik som i øvelsen over. Fall sammen som en potetsekk og rett deg så opp igjen. Gjenta dette noen ganger. Fra avslappet stilling pust ut mens du retter deg opp, åpne og slipp kjeven – pust inn slik du gjorde i øvelsen over mens du faller sammen igjen. Gjenta dette 3-5 ganger. Dette er en øvelse som forteller kroppen at den skal være avslappet når du puster inn. Gjør det samme i stående stilling. Lut litt i skuldrene på innpust, løft brystet på utpust. Du kan også bruke din dominante hånd til å skyve luften ut og inn med. Skyv ned på utpust og slipp den opp på innpust. Kjenn at hele kroppen åpner seg for luften.

 

Velkommen til vår nye nettside!

_W4A9792 2Siden du har funnet frem til oss, regner vi med at du er nysgjerrig på å finne ut litt mer om stemmen din, og vil lære litt mer. Da er du kommet til helt rett sted! Vi holder til i Oslo og Larvik og har lang erfaring med sangundervisning på alle nivåer.

Dersom du er helt nybegynner kan det være at du har mange spørsmål. Noen av dem kan du få svar på her på nettsiden, men de fleste svarene vil dukke opp underveis i undervisningen. Vi krever ingen forkunnskaper for å kunne ta sangtimer hos oss. Vi tar i mot alle sanginteresserte i alle aldere, og vi er så glad for at akkurat DU tar kontakt med oss! Vi håper på å få dele mange gode musikalske stunder med deg. Send oss gjerne en mail via vårt kontaktskjema eller ring oss dersom du ikke får svar på det du lurer på her. (Tlf 93662156)

Varm hilsen

Gabrielle, Solveig, Eivind og Simone